A búvárszivattyú szerepének összehasonlítása
Petőfi Sándor és József Attila költészetében
a
Föltámadott a tenger
és
A Dunánál
című versekre alapozva
a történelmi időtávlatok komplex kezelésének metódusával
Petőfi Sándor és József Attila költészetében mélyen gyökerező különbözőségeket
fedezhetünk fel, melyekre a nevükben fellelhető eltérések rejtett
összefüggéseinek vizsgálata is ráirányítja a figyelmet. Az a tény, hogy József
Attilának két keresztneve is volt, míg vezetékneve egy sem, sejtelmes utalást
hordoz a mélyből felkapaszkodni próbáló nincstelen proletár kilátástalan
küzdelmére, mely végül az ordas világ véres fogai közt vergődő tehetetlenségtől
determináltan torkollik az elkerülhetetlen, önpusztító tragédiába.
A két költő verseiben megmutatkozó formai, tartalmi és kifejezésbeli
különbségeket életútjuk is nagyszerűen demonstrálja.
Petőfi Sándor költészetében a
születés
jövőbe vetített ígéretét a
halál
létezésének bizonytalansága koronázza meg azzal, hogy a költő életútjának vége
mind az idő, mind a hely szempontjából az ismeretlenség homályába vész,
egyedülálló utalással Petőfi költészetének időtlenségére és végtelenségére. Nem
véletlen tehát, hogy míg József Attila az önnyakával véget vetett élet
megnyilvánulásait lezárt módon hordozza verseinek véges sorában, addig Petőfi
költészete a jövőbe tekintő elme ragyogásának fényéből sugárzó vég nélküli
hömpöly, mely diffúz módon issza be magát a lélek szövetébe.
Petőfi és József Attila költészetében a fenti különbözőségek ellenére is
hasonlóan nagy jelentőséget kap a létezés egyes elemeinek metaforikus
megjelenítése. Ezek között is kitüntetett helyen áll a
búvárszivattyú,
mely
alakilag
ugyan egyáltalán nem fordul elő sem Petőfi, sem József Attila
verseiben, de
gondolati és tartalmi
síkon megközelítve már méltó helyén
értékelhetjük e rendkívüli kifejezés szerepét.
Értelmezés szempontjából először is meg kell különböztetnünk a búvárszivattyú
működésének
statikus
és
dinamikus
megnyilvánulásait.
A búvárszivattyúval felszínre hozott víz folyamatos visszajutása a természetbe
az
élet
és a
halál
körforgásának szimbólumát ülteti át a költészetbe, melynek
dinamizmusára,
az állandó mozgásra és körforgásra kiváló példát kínál József
Attila
A Dunánál
című verse.
Már az első sorokban érzékelhetjük az élet és a halál közötti küszöb
átlépésének fájdalmát, az önbeteljesítő sorstragédia előszelét, midőn a költő -
nem találván helyet máshol a társadalom piramisán, csak a rakodópart
„alsó kövén"
- szerencsétlenül
(„sorsomba merülten")
üldögél a víz mellett.
„Mintha
szívemből folyt volna tova"
- mondja József Attila, s ekkor érthetjük meg
igazán a Duna metaforikus jelentését, melynek hullámai az elcsordogáló vért
jelképezve, mint
„sírköves, dülöngő temetők"
vízionálják a költő életét elkerülhetetlenül fenyegető megsemmisülés drámai
beteljesülését. Az egész versen átívelő
„ez az elmúlás"
-motívum magával ragadja az olvasót, és nem engedi feledtetni, hogy
„egy
pillanat és kész az idő egésze".
Nem véletlen, hogy Hitchcock, a thriller
nagymestere sokáig gondolkodott
A Dunánál
megfilmesítésén a
Madarak
elkészítése
helyett. József Attila a teljes rezignáció állapotába jutva az elemzők által
alaposan félreértett és félremagyarázott utolsó sorokban így összegez:
„rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk".
Ám a kilátástalan életet
rendező,
azaz végérvényesen lezáró
végrendelkezés
feladatát is erejét meghaladónak érezve végül megfáradt lélekkel, lemondón így
sóhajt fel:
„és nem is kevés".
A búvárszivattyú metaforájának
statikus
értelmezését az eszköz működésének
jellemzőiből vezethetjük le. A búvárszivattyú ugyanis a víz
alá
merülve fejti
ki hatását a víz
felszínre
pumpálásával. E sajátos környezeti szembenállás
szimbolikus megfelelőjét, a látható (víz feletti) világ, és a homályba
burkolózó (víz alatti) mélység antagonisztikus ellentétének statikus
ábrázolását számtalan helyen fellelhetjük a két költő életművében.
„Fecseg a felszín, hallgat a mély"
írja például József Attila
A Dunánál
című
versének első néhány sorában. Ez a megfigyelés azonban még nem több a felszínes
kommunikációs megnyilvánulások vizualitásának egyszerű ábrázolásánál. Ezt a
fajta statikus megjelenítést Petőfinél is megfigyelhetjük -
„mutasd mélységes
medred, S dobáld a fellegekre"
-, ám ennél sokkal mélyebb társadalmi
összefüggéseket tár fel a
Föltámadott a tenger…
című versének záró soraiban:
„Habár fölűl a gálya, s alúl a víznek árja, Azért a víz az úr!".
A költemény a
hatalmi kérdések boncolgatása közben próféciai módon vetíti elénk a jövő
fenyegető rémét, a létezés nagy paradoxonát, mellyel a gálya víz alá
merülésében az életet (a víz örökkévalóságát) és a halált (a gálya pusztulását)
állítja szembe egymással oly briliáns módon, hogy közben mindvégig a
búvárszivattyú jár az eszünkben. Teszi mindezt olyan szittya ős-Magor-vérrel
áztatott rekettyebús nőszmagány héroszelődök nyomán, mint Búvár Kund, aki
szintaktikailag már évszázadokkal korábban előrevetítette Petőfi fikcióit.
És itt meg kell állnunk egy pillanatra. Nem könnyű ugyanis kimutatni azokat a
tartalmi kapcsolatokat, melyek bizonyos történelmi események és az idősíkon
tőlük jelentős távolságban megszületett művészeti alkotások között lelhetők
föl. Az ilyen időben széttagozódott mély összefüggések feltárására a
történelmi
időtávlatok komplex kezelésének metódusa
szolgál, melytől Petőfi és József
Attila más verseinek vizsgálatában is nagy segítséget kapunk.
A fenti költeményt elemezve megállapíthattuk, hogy Búvár Kund cselekedete már
évszázadokkal korábban megjósolta Petőfi művének megszületését. Fordított a
helyzet a
„Reszket a bokor, Mert madárka szállott rá"
kezdetű versben. Ha a
történelmi időtávlatok komplex metódusának alkalmazásával élünk, azonnal
felfedezhetjük a következő évszázad első világégésére történő rejtett
figyelmeztetést. A bokor reszketése kétségtelenül azt a világrengető rémséget
vetíti elénk, melynek sorstragédiáját az apró madár példázza, ami nem más, mint
a trianoni békediktátum által megnyomorított Magyarország,
„a nagy világnak
Legnagyobb gyémántja".
Petőfi már ebben a versében is használja a
búvárszivattyú szimbolikáját, mintegy a
Föltámadott a tenger…
előfutáraként.
„Teli van a Duna, Tán még ki is szalad"
- írja. E sorok azonban csak
gondolatkísérletként értékelhetők, mert a záró részben Petőfi mindjárt vissza
is tér fő témájához a haza iránti féltés emelkedettségével:
„Az isten áldjon
meg... Ezerszer áldjon meg!".
Hasonló gondolatokat fogalmaz meg József Attila
Reménytelenül
című versében. A
háborúra
(„Vasszínű égboltban forog")
és a megcsonkított Magyarországra
figyelmeztető sorok
(„Az ember végül homokos, szomorú, vizes síkra ér")
után
A
Dunánál
című versében is megfogalmazott nihilvárás reményvesztettsége bukkan
elő
„A semmi ágán ül szívem"
ködös megfogalmazásában. Mindezen előjelzések
lezárásaként a teljes lemondást, az önrontó, pusztulást-igéző
motívumot, mint a vég közelségét jeleníti meg ismételten így:
„Fáj a szívem, a szó kihűl".
József Attila az élet közelgő befejezésére utal már a
Vonatfütty
címével is, míg Petőfi az
„Ej, mi a kő!…, kend A szobában lakik itt bent?"
soraival a szabad levegőn történő elhalálozás előnyeire hívja fel a figyelmet
már csaknem egy évszázaddal korábban, mely összefüggés felfedezése szintén csak
a történelmi időtávlatok komplex kezelésének metódusával születhetett meg.
Az élet-halál és a felszín-mély kettősség párhuzama, vagyis a búvárszivattyú
kitüntetett szerepének méltatása tehát jelentős szerepet játszik a két költő
művészetében. Ám míg József Attila inkább a
dinamikus
jelentések oldaláról,
addig Petőfi a
statikus
megfogalmazásban alkot maradandót, bizonyítván a
búvárszivattyúban rejlő költőiség és emelkedettség gyémántfényének
sokszínűségét.
|