A ROCK-EGYÜTTESEK anatómiája
Néhány éve van szerencsém egy rock-együttes tevékenységét belülről is
megfigyelni, mely időszak alatt szerzett tapasztalataimat e rövid tanulmányban
adom közre. A rock-együttesek alakulásában, fennállásában és működésében
természetesen sok olyan különbség van, melyek részletes ismertetésére egy ilyen
szűk terjedelmű elemzés nem tud kitérni, ezért a hiánypótló tanulmány csak a
legfontosabb tulajdonságokra, azokon belül is elsősorban az együttes életét
meghatározó
zenekari tagok
jellemzőire összpontosít.
A billentyűs
A billentyűs olyan zenész, aki zongorán, orgonán, de leginkább szintetizátoron
játszik, amelynek leglényegesebb tulajdonsága, hogy jó sokba kerül. Ennek
ellensúlyozásául viszont mindenféle embertől elfajzott hangokat képes kiadni,
sőt még dobolni is tud, éppen csak kávét nem főz. Megszólaltatásához ezért
aztán egyáltalán nincs szükség hangszeres tudásra. Ebből egyenesen következik,
hogy a billentyűs nem is igazi zenész. A vele szemben támasztott egyetlen
követelmény az, hogy megfelelő időben legyen képes megnyomni azokat a gombokat,
amelyek a gyárilag elkészített programokat elindítják. A gyakorlati
tapasztalatok tanúsága szerint azonban értelmi képességekkel való megfelelő
ellátottság híján a billentyűsnek többnyire még ez a feladat is meghaladja az
erejét.
A szintetizátor legfontosabb alkotórészei a billentyűk. Szellemi
alultápláltsága miatt a zongorista nem lenne képes az egymástól semmiben sem
különböző fehér billentyűk között eligazodni, ezért a gyártók kénytelenek egyes
fehér billentyűk közé feketéket helyezni. A billentyűsök mind rasszisták, ezért
a fekete billentyűk kisebbek, vékonyabbak és kevesebb is van belőlük.
A drágább szintetizátorokon pedálok is vannak, amelyeket a gyártók a
félkegyelmű billentyűsök szórakoztatására helyeztek a hangszerre. Ezeket
ugyanis hiába tapossák a zenészek nagy igyekezettel, a hangszer egy tapodtat
sem halad előre.
A billentyűsök roppant hiúak, ezért egy darabig zenei előtanulmányokat is
folytatnak. Teljes értelmi összeomlásukat eredményezi azonban annak a ténynek a
korai felismerése, hogy bár két szomszédos fehér billentyű messzebb van
egymástól, mint egy fehér és egy melléerőszakolt fekete, mégis mindkét zenei
távolságot egyaránt
kis szekundnak
hívják. Zavarodottságuknál fogva a
billentyűsök zenei továbbképzése rögtön megreked ennél az alapfogalomnál, mert
a nagy szekund jelentésébe már bele se mernek gondolni. (A kis szekund
analógiáját a kocsma nyelvén a
kisfröccs,
a mese világában pedig a
„Kis Mukk”
szókapcsolat jeleníti meg. Ez az egyetlen ok, ami miatt a billentyűsökről nem
állítható, hogy egy mukkot sem értenének a zenéhez.)
A billentyűsök ugyanakkor roppant lusta és kényelmes népség, ezért általában
ülve játszanak, mint a rabok.
A szólógitáros
A zenekar legkörülrajongottabb tagja a szólógitáros. Zenei felkészültsége a
billentyűs lealacsonyító szintjét sem éri el, ezért kénytelen olyan hangszeren
játszani, amely magától szól: ezt hívják szólógitárnak. A szólógitáros elmebéli
képességek híján nem képes felmérni saját zenei alkalmatlanságát, ezért sajnos
állandóan gitározni akar. Az így előadott gitárszólók egyedül az ún.
torzító
segítségével varázsolhatók az emberi fül számára elviselhető formátumúvá,
melyet elősegít a gitár hangjának végletekig történő felerősítése is. Mindezek
eredményeképpen a létrejött zajoknak szerencsés esetben semmi közük a
szólógitáros játékához, amelyet a közönség mindig végtelen extázissal üdvözöl
semmit sem értve az egész helyzetből.
A ritmusgitáros
Tekintettel arra, hogy a zenekari ritmust a dobos szolgáltatja, a
ritmusgitárosra valójában semmi szükség. Ezért az a jó, ha olyan hangszere van,
amely nem is szól, s amelynek kezeléséhez ezért semmilyen zenei képzettségre
nincs szükség. A ritmusgitáros legfontosabb feladata ugyanis nem a muzsikálás,
hanem a közönség figyelmének lekötése, amely így talán nem ismeri fel, hogy az
együttes tagjai egyáltalán nem tudnak zenélni. Ha a ritmusgitár valami miatt
mégis szól, akkor viszont hatásosan képes fokozni az együttes által előidézett
zenei káoszt.
Itt kell néhány szót ejteni a gitárosok hangszeréről. A gitáron hat húr van,
melyek párhuzamosan futnak végig a gitár nyakán. Mivel a nyak hossza által
meghatározott távolság meghaladja a gitárosok felfogóképességének határait, a
zenészeket a húrok alatt elhelyezett pöttyök segítik az eligazodásban. A
húroktól
csíkos
fogólap
pöttyözése
egyértelműen a gitárosok esztétikai
hiányosságaira utal (ugyanez nem mondható el a billentyűsökről, tekintve, hogy
a zongora ízlésesen váltakozó fehér és fekete billentyűit nem csúfítják el
holmi oda nem illő mintákkal).
A basszusgitáros
A szóelemzések kapcsán végzett tanulmányok szerint a basszusgitáros
legfontosabb feladata, hogy jól tudjon káromkodni. Ezen tevékenységének sikere
alkoholos közegben jelentősen fokozódik. Az együttes többi tagjához hasonlóan
valamilyen meghatározhatatlan okból ő is zenésznek képzeli magát. A káromkodás
irányába történt genetikai szelekció által okozott szellemi sérülés miatt
azonban zenei ismeretek birtoklásáról természetesen a basszusgitáros esetében
sem beszélhetünk.
Fizikai és szellemi teljesítőképességét tekintve is egyértelműen a
basszusgitáros a leggyengébb láncszem a zenekarban. Ésszel történő
ellátottságának teljes leépülését mutatja például, hogy hangszerén már csak
négy húrt tud megkülönböztetni. Csökkent látóképessége miatt a gitárhúrok
sokkal vastagabbak, hogy kartávolságból is felismerje őket. A végelgyengülés
első jeleként említhető meg az az állapot, amelyben a basszusgitáros már csak
az ujjaival tudja kapirgálni a húrokat, mert ahhoz sincs elég ereje, hogy a
pengetőt biztonságosan kézben tartsa. A kevesebb húron történő játék során a
basszusgitáros szerencsére csak néhány hangot tud megszólaltatni, ami jótékony
hatással van a zene minőségére.
A gitárosokról el kell mondani, hogy rettenetesen bizalmatlan, irigy népség,
ezért hangszerüket egy pillanatra sem engedik ki a kezükből, sőt a lopástól
való beteges félelmükben erős szalagokkal rögzítik a testükhöz. Ugyanakkor
rettenetesen hiúk, ezért csak állva hajlandók játszani, mert azt hiszik, hogy
úgy magasabbnak látszanak.
A dobos
A dobos az együttes egyetlen tagja, aki aktívan képes részt venni a zenélésben
mindannak ellenére, hogy értelmi képességek dolgában nem áll jobban a zenekar
többi tagjánál. Ezt mutatja, hogy mind a dobok, mind a cintányérok eltérő
méretűek és alakúak annak érdekében, hogy a dobos valahogyan meg tudja
különböztetni őket egymástól.
A zeneeszközök megszólaltatására a dobverő szolgál. A dobos értelmi
bizonytalanságára utal az a tény is, hogy a cintányérokat is dobverővel, és nem
pedig cintányérverővel püföli. Speciális eszköz a lábcsin (melynek neve
etimológiailag nem a
„csinos láb”,
hanem a
csincsilla
szóból eredeztethető,
merthogy a csincsilla nyúl éppolyan szőrös, mint a dobos lába), valamint a
lábdob, amelybe a dobos időnként a lábgép segítségével rúg jó nagyokat.
Több területen is megfigyelhetők a dobosok és a billentyűsök rokon vonásai.
Lustaságuktól vezérelve mindketten ülve hajlandók csak zenélni. A dobosokról
általánosságban elmondható, hogy agresszív, őrjöngő vadállatok. Erre utal
minden mozdulatuk és irányultságuk, melyekkel hangszereik folyamatos
szétverésén és szétrúgásán fáradoznak. E tulajdonságjegyeket azonban a
billentyűsök is magukban hordozzák, melyeknek megnyilvánulási jól
megfigyelhetők a zongora billentyűinek szétkalapálására és pedáljainak
széttaposására irányuló erőteljes kísérleteik során.
Az énekes
Az énekes a rock-együttes azon tagja, aki zenei felkészültségében még odáig sem
jutott el, hogy hangszert válasszon, ugyanakkor felmérte a nyilvánvaló tényt,
hogy mivel énekelni minden hülye tud, ez vele sincs másképp. Ezt a lehetőséget
kihasználva válik az énekes a rock-együttes egyik legfontosabb tagjává. Különös
ismertetőjele a fallosz meghosszabbításaként használt mikrofonállvány, melyet a
koncerteken markolászva rohangál a színpadon, egészen elélvezésig.
A technikai személyzet
A rock-együttesek elengedhetetlen tartozékai a név nélküli háttérmunkások, akik
nélkül semmi sem működik. Ők azok, akik a technikai varázslatok segítségével
valamelyest elviselhetővé teszik a zenekar által eredeztetett rettenetes
hangokat. A közönséggel együtt nagy szerepet játszanak abban, hogy
túlhangsúlyozott csodálatukkal a rock-együttes tagjait meggyőzzék zenei
alkalmasságukról. Mindezt természetesen csak munkahelyük megőrzése céljából
teszik, mert valójában ők az egyetlenek, akik képesek felmérni azt a zenei
nihilt, melyet a zenekar tevékenysége eredményez.
Összefoglalás
A rock-együttesek felállása természetesen nem minden esetben követi a fent
említett sémát. Bármilyen hangszer-összeállításról is legyen azonban szó, a
zenészek alaptulajdonságai változatlanul az ismertetett vonásokra épülnek,
melyek nem különböznek bármely elmegyógyintézeti ápoltak véletlenszerűen
kiválasztott csoportjának jellemzőitől. Többszörösen ismételt, részletes
esettanulmányok szignifikáns azonosságait felmutató eredményeinek teljes
hiányában is bátran kijelenthetjük, hogy az említett intézmény lakói a tárgyi
feltételek biztosítása és megfelelő menedzselés esetén azonnal képesek egy
átlagos szintű rock-együttes zenei színvonalát elérni.
Erre nem egyszer hallhatunk magunk is nagyszerű példákat a médiában.
|