A címben foglalt kérdés közismerten megoldhatatlan paradoxon, melyet viccesen
szoktunk emlegetni baráti társaságban. Hiszen ha azt válaszoljuk, hogy a tyúk
volt előbb, akkor magától értetődő a kérdés: és miből lett a tyúk?
Természetesen tojásból. Amit viszont nyilván tyúk tojt… és így tovább.
Hiánypótló tanulmányunkban megkíséreljük bebizonyítani, hogy a tudomány
módszereivel erre a paradox kérdésre is megtalálható a válasz.
Elöljáróban le kell szögeznünk, hogy a kérdés megfogalmazása tudományos
szempontból kissé pontatlan. Rendszertani szempontból ugyanis a
tyúk
kifejezés egyrészt egy állatfajt jelöl, másrészt viszont tyúknak nevezzük több
madárfajnak (így a tyúk fajának is) a
nőstény
egyedeit, vagyis
tojóit.
A kérdés megválaszolása szempontjából látszólag lényegtelen momentumról van
szó (hiszen mindegy, hogy fácánról, fogolyról vagy ezek nőstény egyedeiről
beszélünk), tudományos igényű tanulmányunkban nem mehetünk el szótlanul e
pontatlanság mellett. A tárgyszerűeség kedvéért ezért leszögezzük, hogy jelen
tanulmányunkban a tyúkra, mint fajra gondolunk. Hasonlóan pongyola a
tojás
kifejezés használata, ezért tisztázni kívánjuk, hogy a továbbiakban
értelemszerűen a
tyúk, mint faj tojásáról
beszélünk, hiszen a kérdésfeltevésnek csak ebben az összefüggésben van
létjogosultsága.
Mint minden tudományos vizsgálatnál, ezúttal is fel kell készülni arra, hogy a
kérdésre esetleg
nem is létezik
adekvát válasz. Esetünkben például fennállhat a
lehetőség, hogy mind a tyúk, mind a tojás
öröktől fogva létezik.
Ebben az
esetben természetesen nem is beszélhetnénk kezdetekről. Ezt a feltételezést
azonban kénytelenek vagyunk elvetni. Tanulmányunkban a tudomány jelenlegi
álláspontjával azonosulunk, midőn bizonyosságként fogadjuk el az
élet földi
keletkezéséről
szóló eredményeket. Még ebben az esetben is szembetalálkozhatunk
azzal a feltételezéssel (pontosabban hittel), hogy az élet a Mindenható
teremtésének következménye, ám mivel ez a terület nem tartozik illetékességünk
körébe, ezzel a lehetőséggel itt nem foglalkozunk. Hasonlóképpen nem tárgyaljuk
esetleges földön kívüli lények közbeavatkozásának eshetőségeit sem.
Vizsgálatainkat mindazonáltal - a fenti kitételek mellett - arra a
hipotézisre
alapozzuk, mely szerint a címben
megfogalmazott kérdésre
létezik egyértelmű megoldás.
Ez elképzelhető persze olyképpen is, hogy az első
igazi
tyúk nem tojásból kelt
életre, hanem más módon, például elevenszüléssel. Ebben az esetben feltétlenül
a tyúk volt előbb. E megoldás elfogadásához azonban feltételezni kellene egy
váratlanul bekövetkező rendellenességet (mutációt), amely után a tyúk már nem
elődeihez hasonlóan (elevenszüléssel), hanem ”normális” módon, tojásokat költve
szaporodott és szaporodik ma is tovább.
Éppen ezért ez a felvetés nem több egy tudományos alaposságot kielégítő
gondolatkísérletnél. A címben szereplő kérdés ugyanis már
paradox megfogalmazásában
is sugallja
a tojás-tyúk-tojás rendszerelemek állandó ismétlődését, vagyis a természetes
szaporodási lánc végtelen folyamatosságát.
Elfogadva azt, hogy a kérdésre nem a mutáció kínálta „varázslat” segítségével
kívánjuk megtalálni a választ, logikai úton kell rájönnünk, hogy a
tojás-tyúk-tojás folyamat állandósulása előtt léteznie kellett egy olyan
állapotnak, amelyben
vagy
a tojás,
vagy
a tyúk nem felelt meg
teljesen
a fajra
jellemző ismérveknek.
Mit is értünk ez alatt?
Vegyük példának az embert (annak ellenére, hogy az emberi faj kialakulása sem
teljesen tisztázott). Az emberi
faj
létrejötte előtt az
ősember
még nem
rendelkezett mindazon ismérvek
teljes
összességével, amelyek az
emberre
(és
csakis az emberre) voltak jellemzők. Tehát nem volt még teljesen ember. Nagyon
hasonlított ugyan hozzá, de mégsem volt az. Ám átalakulása, fejlődése során
(egy történelmileg pontosan meg nem határozható pillanatban) mégis kialakult
belőle az ember.
Miért ne lehetett volna ez így a tyúkkal is? Továbbmenve: az előbb
felvázoltak fényében hogyan történhetett volna másképp?
A fejlődés törvényeit követve
kellett lennie
egy olyan rendszertani kategóriába
besorolható elődnek (nevezzük
őstyúknak),
amely valamiért (értelmetlen
boncolgatni, hogy pontosan miért) nem volt még tyúk igazán. Ám az őstyúk
egyik
tojásából
kikelt egyed már maradéktalanul mutatta mindazon a
tulajdonságokat, amelyeket a tyúkra vonatkoztatva ma is jellemzőnek tartunk,
és amelyek alapján a tyúk minden kétséget kizáróan megkülönböztethető bármely
más állatfajtól.
Ettől a pillanattól kezdve már nem az a kérdés, hogy a tyúk volt-e előbb vagy a
tojás, hanem hogy
tyúktojásnak
tekinthető-e az, amelyet
őstyúk
tojt ugyan, ám
mégis
tyúk
kelt ki belőle!
Az eredeti paradoxont máris átalakítottuk egy másik, sokkal egyszerűbben
megfogalmazható és könnyebben elemezhető kérdéssé, amely magát a
tyúktojást
teszi a vizsgálat tárgyává.
A tyúktojás meghatározására kétféle definíció adódik.
Az egyik lehetséges megfontolás szerint tyúktojás az, amelyet tyúk hozott
létre. Logikus gondolat, amely a teremtőt, a szülőt helyezi előtérbe. Ennek a
logikának mentén kétséget kizáróan a
tyúk volt előbb.
Az a tyúk, amely
egy őstyúktojásból (és az elmondottak értelmében
nem
tyúktojásból) kelt ki.
Másik megközelítésben tyúktojásnak az nevezhető, amelyből tyúk
született. Hiszen a tojás és a tyúk nem egymástól független egyedek, éppen
ellenkezőleg. Azonosak egymással. Márpedig ha ez így van, és a tojásból tyúk
bújik elő, akkor a tojásnak is tyúktojásnak kellett lennie. Eszerint
a tojás
keletkezett előbb.
Mintha semmivel sem kerültünk volna közelebb a kérdés megoldásához. A dilemma
eldöntésének nehézsége azonban csak látszólagos. Úgy véljük ugyanis, hogy a
második értelmezés mellett megdönthetetlennek tűnő érvek sorakoznak fel.
Először is: a tojás genetikai állománya hajszálpontosan megegyezik a belőle
kikelő egyedével. Egyforma DNS-molekulákból épül fel a
tojás
és a
tyúk.
A
tojásban
és az
őstyúkban
viszont
más-más gének
vannak.
Hiszen a tojásban nem csak az őstyúk (az anya)
örökítő anyagai találhatók meg, hanem az őskakas (az apa) génjei is jelen
vannak (éppen úgy, mint a tojásból kikelő tyúkban)!
Miért is hívnánk akkor éppen őstyúktojásnak?
Emberi analógiát keresve gondoljunk a terhes anyára. Az anya méhében fejlődő
magzat nem más, mint a tojás. A szülőcsatornából előbújó gyermek a tojásból
kikelő tyúk. Pusztán csak a jobb megértés kedvéért játsszunk el egy szörnyű
gondolattal: ha az anya méhéből netán egy sárkány bújna elő, hogyan ítélnénk
meg a magzatot? Azt mondanánk, hogy amíg az anya méhében van, addig ember, s
csak születése után minősítenénk sárkánynak? Nyilván nem. A tojást sem
ítélhetjük meg másként. Ha tyúk kel ki belőle, akkor tyúktojásról kell
beszélnünk. Ezzel pedig már ki is mondtuk a címben feltett kérdésre a választ.
Összegzés:
Álláspontunk nyilván nem tekinthető megdönthetetlen bizonyítékokkal
alátámasztott, minden kétséget kizáró megoldásnak a tyúk és a tojás
problémakörében. Ám ha tudományos hipotézis felállításával azt feltételezzük,
hogy a címben feltett kérdésre egyáltalán létezik egyértelmű és pozitív válasz,
akkor az indirekt következtetés módszerét követve nem juthatunk más
eredményre, minthogy a tojás létezésének elsőbbségét fogadjuk el a tyúkkal
szemben.
Vagyis:
a tojás volt előbb,
és nem a tyúk!