A színmű kritikája
A darab írója, Sanyó Virgil I. zs. osztályos tanuló eme kis gyöngyszemmel
üstökösként evezett be az
irodalom rögös útjára. Hazánk e fiatal, ám tehetséges írókat tanulmányozó
drámásza a szürrealizmus képviselője. Ezt megfigyelhetjük
A tatárok járása
című alkotásában is, amelyből teljesen kiszűrte a realizmust. A fiatal író
remek érzékkel rúgja fel az idő, tér és cselekmény hármas egységét, és ragyogó
eszközökkel ábrázolja a fejlődést, mely során IV. Béla a sámlin játszadozó
emberből második honalapítóvá válik. A bajban is erős tud maradni, amit a
fekvőtámaszokkal bizonyít. A fiatal író találóan szimbolizálja a régi és az új
harcát a ló és a kisvasút ellentétével. A lebilincselően izgalmas dráma
befejező része - a vasút utáni kutatás - egy olyan út keresésének jelképe,
amely szilárd, mint a vas. Végül pedig döbbenetes erejű, szívbe markoló
befejezés tetőzi ezt a világirodalomba is új színt hozó gyöngyszemet. A távoli
kecskemekegés közben belénkhasít a felismerés: jobb lett volna inkább moziba
menni!
|