Volt egyszer egy baromfiudvar, amely messze földön híres volt arról, hogy ott
nemcsak a kakasok, de még a tyúkok is kukorékolnak. Talán éppen ezért
éldegéltek békességben egymás mellett, míg egy szép napon
véletlenül ki nem derült, hogy az egyik tyúk kotkodácsolni is tud!
Lett is szörnyű perpatvar nyomban!
A többi tyúk azonmód nekiesett társának, és képmutatással vádolta, amiért
egészen addig kukorékolni merészelt. Visszautasították az állítást, hogy ők
maguk
valaha is mást tettek volna a kotkodácsoláson kívül. Hamarosan csatlakozott
hozzájuk a többi szárnyas is. Jöttek a gyöngytyúkok meg a fácánok, a libák meg
a kacsák, s még egy strucc is benézett az udvarba, hogy vajon mire ez a nagy
felfordulás.
Néhány felhevült disznó megtámadta a kukoricagórét, és széttaposta a
veteményt. A tyúkok sietve kijelentették, hogy semmi közük az eseményekhez.
Az állatok hatalmas csoportokba verődve követelték a rendbontó tyúk távozását,
aki bevallotta, büszke arra, hogy bár eddig böszme módon kukorékolt, most
mégiscsak kotkodácsol! Hogy ezt miért csak attól kezdve tette, hogy véletlenül
kiderült róla jól titkolt kotkodácsolási képessége, arról nem ejtett szót.
A kakasok kiáltványban tudatták a világgal, hogy a tyúkok valójában nem is
tudnak kotkodácsolni, amit viszont kakasszónak hitt eddig a nép, valójában nem
más, mint az igazi, őskotkoda-mondás maga. Abban viszont a kakasok is
egyetértettek, hogy a tyúknak mennie kell.
A tyúk azonban nem mondott le. Mármint arról, hogy végre véget kell
vetni a kukorékolásnak. Makacs és érthetetlen ellenállása arra
ösztökélte az udvar többi állatát, hogy csatlakozzanak a békétlenkedőkhöz. A
lovak kijelentették, hogy a világot kizárólag a nyihogás viszi előre, ezért
javasolták mind a kotkodácsolás, mind a kukorékolás betiltását. A kecskék a
mekegés nemes egyszerűségében látták a haladás útját. A bárányok hallgattak.
Néhány nappal később megérkeztek a békák is, akik petícióban követelték, hogy
végre őket is nyilvánítsák lábasjószágnak.
Telt-múlt az idő, de az udvarban nem csökkent a békétlenkedés. Néhány lelkesebb
állat a nemes ügy szolgálatában éjszakánként felgyújtott egy-egy ólat és
repedtre verte egyik-másik társát.
A hét végére azonban elfáradt a kezdeti lendület. Az állatok rövid tanakodás
után
kijelentették, hogy megmozdulásuk valójában kulturális összejövetel. Egy
felborított talicska tetejére állva nemes szavakat mondtak a kotkodácsolás
szépségeiről, és dalba foglalták az egymás iránti szeretet és megértés
fontosságát. Könnyekkel szemükben hallgatták társaik együvé tartozásról
szóló emelkedett szózatait, és a biztonság kedvéért időnként harsányan
követelték kotkodás tyúktársuk távozását.
Aztán hirtelen vége szakadt az eseményeknek.
Hétfőn ugyanis jött a gazda, és levágta a birkát.