|
|
"Tarkaságok ezek a könyvek, akár a borítók, és átszövi mindegyiket a
leleményes humor. Jók a történetek, barátainkká válnak a derekas
illetők, szurkolunk a gonoszak ellen - s nekem nem szabad ismertetnem a
regény-forma elbeszélésfüzér egyetlen csattanóját sem. Van ilyen, sok!"
Tandori Dezső
|
"A Pamuhihőke és Sámsemék remek könyv. Érdekes. Csodálatos. Lenyűgöző.
De miért ne lehetne emellett valami más is? Nem nagyon, csak egy
kicsit. Mint amilyen különbség van a Hamupipőke és a Pamuhihőke
között."
Szegő András
|
Az író humorral és bölcsességgel átszőtt meséi élvezetesek,
mulatságosak, izgalmasak, alkalmasak arra, hogy felébresszék a gyerekek
kíváncsiságát és fejlesszék intellektusát, vagyis maradéktalanul
megfelelnek a "jó mese" kritériumainak.
Boldizsár Ildikó
|
|
|
|
|
|
Megjelent
Az állat én vagyok
című könyvben
A REKLÁM anatómiája
- hiánypótló tanulmány -
|
Mi a reklám?
A reklám
a meggyőzés eszköze,
amellyel készítői arra akarnak rávenni minket, hogy vásároljunk meg egy olyan
árut vagy szolgáltatást (összefoglaló néven: terméket), amire semmi szükségünk
sincs, viszont pofátlanul drága. Sőt még vacak is! Mert ha olcsó és jó volna, s
még szükségünk is lenne rá, természetesen nem kellene reklámozni, hiszen úgyis
megvennénk. Az idők kezdetén a meggyőzés más formái még ismertebbek voltak a
reklámnál (pl. a kőbunkó), ma már azonban sokkal kifinomultabb eszközöket és
technikákat alkalmazunk.
Tanulmányunkban elsősorban a reklám
tartalmára
koncentrálunk. Megkíséreljük feltárni sajátosságait és készítésének
rejtelmeit, hogy szükség esetén magunk is képesek legyünk termékeink hatásos
népszerűsítésére.
1. A reklámkészítés alapjai
A reklámkészítésnek
négy fontos szabálya van,
melyek közül
a legjelentősebb így
hangzik:
A vevőt mindig nézd hülyének!
Ezt nyugodtan nevezhetjük a reklám alaptételének, melyet ha nem tartunk be, nem
számíthatunk sikerre a reklámozás területén.
Mielőtt továbblépnénk, szeretnénk eloszlatni azt a gyermeteg tévhitet, mely
szerint a reklám feladata a vásárló segítése a tömérdek mennyiségű hasonló
termék közötti eligazodásban. Erről szó sincs, éppen ellenkezőleg! A
reklámtevékenység kifejezett célja, hogy a fogyasztót a sötét zavarodottság
mélységes gödrébe taszítsa, hogy aztán segítő kezet nyújtva nagylelkűen
megmutassa az egyetlen üdvözítő kiutat, ami reklámozott termékünk árcéduláival
van kikövezve.
A reklám célja éppen ezért nem lehet az ismertetett termék korrekt és kimerítő
bemutatása, hiszen azzal csak azt érnénk el, hogy a kutyának sem kellene, amit
eladni szeretnénk. Mindig lebegjen a szemünk előtt: a reklám NEM bíróság előtti
tanúvallomás, az igazmondás elkerülhetetlen kényszerével! Ezzel el is
elérkeztünk a
második fontos szabályhoz,
ami így szól:
Ne hagyd magad befolyásolni a tényektől!
Ezt a gyártók sok esetben figyelmen kívül hagyják a használati útmutatók
elkészítéskor, ezért ezt általában nekünk kell a készülő reklámban korrigálnunk.
A reklám fontos része a szlogen, a rövid, tömör és figyelemfelkeltő jelmondat,
melyet a termékhez társítunk. Ezek fajtáira itt most külön nem térünk ki, a
reklámtípusok részletezésekor utalni fogunk a különböző szlogenek természetére.
2. A reklámok alaptípusai
A reklámokat tartalmuk szerint a következőképpen csoportosíthatjuk:
összehasonlító és
önreklámok.
2.1. Az összehasonlító reklám
Az összehasonlító reklámban be kell bizonyítanunk, hogy termékünk sokkal jobb,
mint a vetélytársé. Ez ugyan elvileg lehetetlen (hiszen mindenki ugyanazt a
terméket árulja más-más köntösbe csomagolva), mégis sokkal egyszerűbb dolgunk
van, mint az önreklámok esetében, mert sokkal tágabbak a lehetőségeink. Nem
kell ugyanis feltétlenül a saját borzalmas minőségű termékünket felmagasztalni,
elég a konkurencia hasonlóan rossz árujáról azt állítani, hogy semmire sem jó.
És ráadásul még igazunk is van!
Az összehasonlító reklámnak három alaptípusa van:
a konkurens cikk becsmérlése
a vetélytárs lejáratása
a vevő minősítése
A konkurens cikk becsmérlése
Nagyon egyszerű feladat, hiszen nem kell mást tennünk, mint a saját termékünk
rossz tulajdonságait más árura ráruházni, és kijelenteni, hogy miénk ennél
sokkal jobb! Ez ugyan nem igaz (éppen ezért gondoljunk a 2. szabályra!), de ezt
soha senki nem kéri majd számon rajtunk. A bírósági perek elkerülése érdekében
vigyázzunk arra, hogy soha ne nevezzük nevén a konkurenciát! Az
összehasonlításnál használjuk inkább a
hagyományos
szokásos
korábbi
gyengébb minőségű
korszerűtlen
drágább
termékek megnevezést!
A vetélytárs lejáratása
A legegyszerűbb eljárás az
antireklám,
melyben nem is kell foglalkoznunk
magával a reklámozandó termékkel. Ennek megfelelően teljesen mindegy, hogy mit
szeretnénk eladni, a lényeg az, hogy a versenytárs céget a porba tapossuk. Erre
számtalan lehetőség mutatkozik, mert végül is bármit írhatunk vetélytársunkról,
ami rólunk is igaz, ezért nem nehéz összeszedni a negatív jelzőket. A módszer
egyetlen hátránya, hogy végső soron a konkurenciát is reklámozzuk vele, és
látni fogjuk később, hogy a negatív reklám is jobb a semminél!
A vevő minősítése
A vevő pozitív minősítése elavult, korszerűtlen eljárás, mely nem felel meg
korunk mentalitásának. Sokkal sikeresebb, mikor egyszerűen
lehülyézzük azt a
vevőt,
aki nem nálunk, hanem máshol vásárol. Ez nagyon kényelmes, mert nem kell
se a vetélytárs árujával, se a mi termékünkkel foglalkozni, csak a vevőt kell
meggyőzni arról, hogy mindössze egyetlen út van, amellyel nem vívja ki
embertársai megvetését: ha nálunk vásárol.
2.2. Az önreklám
Önreklámnak nevezzük azt, amikor a terméket csak önmagában hirdetjük, s nem
hozzuk kapcsolatba más cég(ek) hasonló gyártmányával. Ezt a módszert általában
akkor használjuk, amikor a mi termékünk olyan rossz, hogy azon már a
konkurencia árujának leghazugabb lefitymálása sem segít.
Az igazi reklámalkotó ebben a műfajban bontakoztathatja ki leginkább szakmai
fantáziáját, hiszen a vásárlót oly módon kell elkábítanunk, hogy eszébe se
jusson a másik, nyilvánvalóan sokkal jobb áru.
Az önreklámozásnak többfajta lehetősége van.
2 az 1-ben
Ezt a módszert akkor alkalmazzuk, amikor a termékfejlesztésben végleg
megrekedtünk, és képtelenek vagyunk a vetélytársénál jobb, olcsóbb árut
gyártani. Ilyenkor a reklámot szakmai síkra kell terelni (ez egyébként is
mindig megfogja a fogyasztókat), a következő terméklépcsők alkalmazásával
1. Bizonyítsuk be, hogy a termék önmagában nem tudja elérni a célját, pl. mert
lómosás után nem kondicionál. Fejlesszük ki tehát, és reklámozzuk az új
terméket, a
lókondicionálót!
2. Mikor egy idő elteltével a konkurencia ismét megelőzött minket a piacon,
hozzuk ki a
2 az 1-ben
terméket, kiemelve, hogy a forradalmian új fejlesztés
már egy flakonban tartalmazza a lómosót és a lókondicionálót!
3. A következő fázisban
térjünk vissza az eredeti állapothoz,
felhívva a
vásárlók figyelmét arra, hogy a lómosás sokkal tökéletesebb lesz, ha a
kifejezetten erre a célra kifejlesztett, új lómosószert használjuk!
(Vigyázzunk, hogy ugyanazt a lómosószert más színben vagy illattal - és
természetesen sokkal drágábban - áruljuk!)
4.
Térjünk vissza a 2. fázishoz.
Ez a ciklus elég sokáig feltűnés nélkül alkalmazható, mert a gyanútlan vevő
képtelen felismerni, hogy folyamatosan rászedik. Ha úgy látjuk, hogy mégis ez a
veszély fenyeget, dobjuk be gyorsan a 3 az 1-ben terméket, amivel védhetetlenül
összezavarjuk a fonalat elvesztő vásárlót.
Fokozó reklám
Felismerhetők benne a 2 az 1-ben módszer elemei, de azért mégis külön kell
említést tenni róla. A fokozó reklám lényege, hogy ugyanazt a terméket más-más
szlogennel adjuk el évről-évre. Pl:
1. Találjunk ki egy jellegzetes és szellemes szlogent, pl: termékünk a
tisztaság lila erejével szőrtelenít.
2. Amikor az eladások érezhetően csökkenni kezdenek, hozzuk ki ugyanazon
termékünket
Extra
névvel ellátva, a tisztaság Extra lila erejével szőrtelenít
szlogennel. Ne felejtsük el hozzátenni: már Extraerős szőrtelenítő hatással!
(Ezzel ugyan mi magunk ismerjük el, hogy az előző termékünk egy fabatkát sem
ért, de erre a vevő úgysem jön rá.) Feltétlenül változtassunk valamit - de ne
sokat! - a csomagoláson is, hogy jelezzük az újdonságot!
3. A következő fázisban cseréljük ki az Extra szót
Ultrára, Megára, Gigára vagy
Szuprára,
végső esetben Megaszuprára. Kerüljük a Szuper és Maximális szavakat,
amik mára teljesen devalválódtak, és gyanúsan semmitmondó csengésükkel csak
elriasztják a vásárlókat!
4. Ha a fokozás végső határára értünk,
induljunk el az ellenkező irányba!
Emeljük ki, hogy termékünk mikroszemcséket tartalmaz, ami még hatásosabb
szőrtelenítést tesz lehetővé!
Negatív reklám
Negatív reklámnak nevezzük azt, amikor a termék felmagasztalását követően
bemutatunk pl. egy halálán lévő szerencsétlen hajléktalant: Ő nem ezt használta
- felirattal. A kép legyen ijesztő és sokkoló, de reklámunkat ezt követően
pozitív kicsengésű, idilli képpel zárjuk, felkeltve a vásárlóban a vágyat a
termék haladéktalan megvételére.
Előrevetítő reklám
Az előrevetítő reklám a tökéletességig viszi a
nézd hülyének a vevőt
módszert.
Lényegében egy
új termék sorozatreklámjáról van szó,
melynek első 4-5 része
érthetetlenségével kergeti az őrületbe a vásárlókat.
Az érthetetlen mondatok lehetnek:
befejezetlen mondatok, pl: Ha én akkor bementem volna…
ismeretlen szavakat használó mondatok, pl: Ez nem sárga, de nem is Pokker
más, teljesen zagyva kutyulékok.
A lényeg, hogy a reklám
akkora marhaság legyen,
hogy a vevő egy kukkot se
értsen az egészből. Ilyenkor az ismétlődő reklámok hatására
az egész ország
erről beszél,
ami később elősegíti termékünk egy csapásra történő ismertté
válását. Ez pedig akkor következik be, amikor utolsó reklámunkban mindent
megmagyarázunk (hogy hova kell bemenni, ill. mi is az a Pokker, stb).
Kikacsintó reklám
Nagy sikert érhetünk el azzal, ha a
vásárló humorérzékét célozzuk meg.
Mutassuk
be termékünket elképesztően hamis, jó tulajdonságokkal felruházva úgy, hogy még
az ökör vevő is felismerje, hogy csak viccelünk! Vagy állítsunk barátságos,
meleg családi háttérbe egy közismerten zűrös magánélettel rendelkező, ismert
személyt! A vevő mindig hálásan viszonyul ahhoz, ha kikacsintunk rá a színfalak
mögül, s velünk egyenrangú partnerként kezelve azt sugalljuk: hiszen
mi egy
család vagyunk, ugye!
Mások által igazolt reklám
Reklámunk hiteleségét jelentősen tudjuk emelni azzal, ha termékünk minőségét
másokkal magasztaltatjuk az égig. Alapvetően két módszer létezik:
amikor nagyon sokan dicsérik a terméket
amikor nagyon ismert a reklámban szereplő személy.
Az első esetnek megfelelően pl. ajándékozzuk oda termékünket az összes
fellelhető
szívsebésznek,
és alkalmazzuk a
legtöbb szívsebész ezt használja
szlogent. Ezzel tökéletesen igazat mondunk, és azt a látszatot keltjük, mintha
a szívsebészek termékünk kiválósága mellett tették volna le voksukat, amiről
természetesen szó sincs. A reklám aláfestő zenéjeként használjunk jellegzetes
zajokat, pl. jelen esetben szívzörejeket!
Hasonló célra természetesen megfelelnek az akadémiai professzorok,
mosógépszerelők, bankigazgatók, ápolónők, egyházi méltóságok, kozmetikusok,
stb. Szellemi társainknak,
a politikusoknak a szerepeltetését mellőzzük,
mert
róluk mindenki tudja, hogy hazudnak, még azok is, akik rájuk szavaztak!
A második esetben a reklámozott áru vagy szolgáltatás fajtájától függően
dicsérheti termékünket egy ismert sportoló, színész, énekes vagy akár a whiskys
rabló is. A lényeg az, hogy megfelelő fizetség ellenében hajlandó legyen nagyot
hazudni. (Figyelem: ezt rendszerint nem érhetjük el pusztán azzal, ha élete
végéig biztosítjuk számára az általa reklámozott terméket!)
Speciális eljárásként létrehozhatunk egy
saját laboratóriumot
is (persze a
miénktől különböző cégnéven), ami a reklámunkban agyba-főbe fogja magasztalni
termékünket, és kiváló minősítéseket állít ki róla. Hivatkozhatunk arra is,
hogy
más termékek nem rendelkeznek ezzel az egyedülálló minősítéssel, a miénk
az egyetlen a világon!
3. Tippek és trükkök
Ábrázoljuk az élet kellemes oldalát!
- teljesen mindegy, hogy mit akarunk
eladni, a reklámban mutassunk oda nem illő, de kellemes dolgokat! Homokos
tengerpartot pálmákkal, kéklő zuhatagot, édesen csücsörítő és ásító gyermeket,
aranyos állatokat (kutyát, macskát - de ezekből is főleg kölyköket), mellyel a
vevőben azt az érzést keltjük, hogy termékünk megvásárlásával a paradicsomi
gyönyörűségek birtokába juthat.
Reklámunk legyen ízléstelen és undorító!
- az előzővel ellentétes módszer. Az
ízléstelen reklámokon minden jó érzésű fogyasztó felháborodik, de pont ezzel
sikerül elérnünk az áhított célt: a figyelem felkeltését.
A hármas számú
szabály
értelmében ugyanis:
A cél az, hogy mindenki a mi reklámunkról, a mi termékünkről beszéljen!
Mindegy, milyen áron! Ennek érdekében
mutassunk pl. embercsoportokat
alsónadrágban!
Még ennél is jobb, ha egy férfit lehúzott alsóban, WC-n ülve
ábrázolunk! (Filmen ehhez megfelelő kísérőhangokat társíthatunk!) Véletlenül se
jusson eszünkbe pl. a piros alsó kifejezéshez kártyalapot mutatni, mert azzal
nem érhetjük el a kívánt hatást!
Hangsúlyozzuk ki, hogy termékünk magyar!
- tegyük meg ezt akkor is, ha a
külföldi beszállítók aránya 95%! (Megtanulhattuk már, hogy a tényektől nem kell
zavartatnunk magunkat.) Ezzel a vásárlók nemzeti, hazafias érzelmeire
gyakorolhatunk nagy hatást!
Lopjunk szlogent nagy elődeinktől!
- ha már jobb nem jut az eszünkbe, vegyük
elő magyar vagy külföldi nagy politikusok, művészek kiváló gondolatait! Kissé
változtassuk meg, az se baj, ha az így létrejött mondat magyartalan, legfeljebb
erről is hosszasan beszélnek majd!
Minden ár végződjön 99-re!
- a módszer az alaptételen nyugszik, vagyis hogy a
vásárló nagyon hülye. A 9-es ugyan sokkal nagyobb szám, mint a 0, mégis
célravezetőbb, ha az ár nem nullával (vagy még rosszabb esetben nullákkal)
végződik! Persze az csak tévhit, hogy mindez azért jó, mert a vevő így
olcsóbbnak hiszi az árut. Erről szó sincs. A hatásnak nagyon egyszerű
pszichomatematikai okai vannak: a 10-zel osztható számokat a vásárló azonnal
felismeri, de a 99-re végződőeket már nem tudja értelmezni, intellektuálisan
rögtön összezavarodik. A felkészületlen és elbutult vevői agy a használhatatlan
információt félredobja, vagyis a fogyasztó szeme könnyedén átsiklik a számokon,
s az ár kérdésével nem is foglalkozik tovább.
A hatást kétféleképpen tudjuk fokozni:
-
ha az ár minden számjegye eltérő,
vagy éppen ellenkezőleg:
-
ha az ár csupa egyforma számokból áll (pl. 33333 Ft)! Az egyforma számok
tömegében ugyanis a vásárló képtelen eligazodni.
Használjunk apró betűs kiegészítéseket!
- állítsunk valami bődületes, de vonzó
marhaságot, ordító betűkkel (pl. Már 124.999 Ft-ért új autót vásárolhat!) és
szinte láthatatlan apró betűs kiegészítésben hosszasan magyarázzuk meg, hogy
ezt az összeget naponta kell kifizetnie a vevőnek 30 éven keresztül, évi 20
százalékos kamattal! Fontos, hogy az apró betűs rész legalább három, de még
inkább több sor legyen! Vegyük figyelembe, hogy az apró betűs kiegészítéseket
soha senki nem olvassa el (hiszen az fárasztó dolog, reklámfilm esetében pedig
lehetetlen is), ugyanakkor bizalmat ébreszt a vásárlóban, mert úgy érzi, hogy a
reklámozó teljes körű információval látta el, s ha szükségét érezné, akár el is
olvashatná. Persze sosem érzi szükségét, mert a vevő nem csak buta, de lusta
is. Amikor elmegy, hogy reklámunk alapján megvásárolja a terméket, már úgysem
vallja be, hogy félreértette az egészet (vagyis hogy komplett hülyének néztük,
ráadásul sikeresen), így bármit megvesz az ártól és a feltételektől függetlenül.
Találjunk ki olyan terméket, ami teljesen fölösleges, éppen ezért egyedülálló a
piacon!
- vezessük be például a köztudatba a gőzölős vasalóhoz való
tesztillált
viz
fogalmát oly módon, hogy reklámunkban egy megnyerő külsejű
háztartásigép-szerelő mosolyogva bekopogtat az ablakunkon a
tesztillálni kell a
vizet!
szlogent hajtogatva.
Ha ez az ötlet netán a vetélytárs cégnek jut eszébe, akkor sincs veszve semmi.
Dobjunk piacra egy hasonlóan fölösleges terméket,
nincs szükség a korábbi drága
eljárásra, mert
itt az olcsó ionpótló kő!
jelmondattal, és így kíséreljük meg
átvenni a piacvezető pozíciót.
Vagy jelenjünk meg a
hajlékony konyhai milnaplóval,
ami sokadik hallásra is
annyira
érthetetlen és talányos,
hogy azonnal fel fogja kelteni a vásárlók
érdeklődését! Reklámunkban emeljük ki, hogy
a napló használata még fogyaszt is!
A felmérések szerint ugyanis a magyar nők 125 %-a túlsúlyosnak tartja magát,
ezért garantált sikerre számíthatunk!
Kössünk össze egymáshoz nem illő szavakat!
- elavult áruféleségeink
feljavításához jól használható módszer. Társítsuk például a tehén kisdedét a
rádiótelefonhoz, s rögtön egy eladható, új terméket kapunk! Reklámunkhoz
alkalmazzunk ennek megfelelően bőgő, eltorzult hangokat!
Használjunk idegen szavakat és kifejezéseket!
- az idegen szavak hatása akkor a
legnagyobb, ha azt
mi magunk találjuk ki!
Ekkor ugyanis még a legműveltebb
fogyasztó is tisztelni fogja az intellektuálisan nála sokkal fejlettebb szinten
lévő termékkészítőket, akiknek az áruja nyilvánvalóan csak egészen kiváló lehet.
Vigyázni kell arra, hogy a kifejezés ne legyen túl bonyolult, ugyanakkor jól
hangozzék. Segítségképpen néhány ajánlat:
-
lipitatív
-
tarconsis acidus
-
karoszómák
-
pikkerezett
Ha már végképp semmilyen épkézláb idegen szó nem jut az eszünkbe, akkor
lapozzuk fel az
idegen szavak szótárát,
válasszunk ki belőle egy jól hangzó
kifejezést, és
cseréljük meg két betűjét!
Ezzel a módszerrel kiváló
eredményekhez juthatunk, pl:
-
protivamin
-
honarmista
-
conomyta
-
teherociklikus
A kísérőszöveg feltétlenül utaljon a termék valamely borzasztóan pozitív
(egészséges, környezetbarát, stb) tulajdonságára vagy a termék
hatásmechanizmusára. Feltétlenül szerepeljen a reklámban az
először ill.
elsőként szó
(pl. a termék elsőként tartalmaz zsírkötő karoszómákat)!
Még hatásosabb, ha
a kifejezést összekötjük egy másik, de közismert idegen
szóval
(pl. lipitatív részecskéi feltárják a proteineket). Ez ugyanis kellemes
érzéseket ébreszt a vásárlóban, mert azt hiszi, hogy pontosan érti azt a
marhaságot, amit számára kitaláltunk. Hálából, amiért intellektuális
partnerként kezeltük, örömmel fogja megvenni termékünket, nem is sejtve, hogy
ezzel teljesíti be a vedd hülyére a vevőt alaptételt.
4. Összegzés
A fentiekből leszűrhető a legfontosabb tanulság, hogy a közhiedelemmel
ellentétben a reklám nem csak az értékesítés eszköze, hanem a termékfejlesztés
helyettesítője is egyben. Hiszen sokkal olcsóbb, ha a költséges és időigényes
termékfejlesztéssel egyáltalán nem is foglalkozunk, hanem ugyanazt a terméket
árusítjuk évtizedeken keresztül, és csak apróbb, könnyen változtatható
jellemzőkön módosítunk (szín, méret, kiszerelés, csomagolás, stb.) Mert véssük
eszünkbe a
4. számú alapszabályt:
A REKLÁM OLCSÓBB, MINT A TERMÉKFEJLESZTÉS!
|
|
|
|
|
|
|
|