Tarcsai Szabó Tibor második mesekönyve bebizonyította, hogy a Ciceró Kiadó nem
érdemtelenül nyújtott segítséget a szerzőnek első könyve
(Pamuhihőke és
Sámsemék)
megjelenéséhez. Az ismeretlenségből előbukkanó meseíró a tavalyi
könyvhét felfedezettje volt, történeteit a gyerekek hamar megszerették, egyes
mesékből még színi előadások is születtek. Az élvezetes, mulatságos, nyelvi
leleményekben gazdag történetek valóban alkalmasak arra, hogy megmozgassák az
ifjú olvasók fantáziáját, és arra buzdítsák őket, hogy továbbgondolják
Össze-Vissza Erdő lakóinak életét.
Az álom keretei között játszódó kötet,
A jajszárnyú fecsekerigó
a mesebeli helyszín és a főszereplők azonossága révén az első kötet
folytatásának tűnik, de sokkal több annál. A szerző sokkal felszabadultabban
bánik a szövegekkel, ráérősebben mozog a szereplők között, több figyelmet
szentel a jellemek kialakításának és bemutatásának, miközben meséiben
felerősödik az ironikus és a kissé filozofikus hang. Már nemcsak nevetni lehet
a történeteken, hanem elgondolkodni is.
Az
Erdei Színház
például miniatűr
parabolája mindennapi konfliktusainknak, félelmeinknek – a különbség csupán
annyi, hogy a mesében a szeretet még sok veszekedésre kínál megoldást A címadó
mesében abból kapunk leckét, hogy miként torzíthatják el előítéleteink a józan
észt még abban az esetben is, ha csak egy ártatlan madár megítéléséről van szó.
Tarcsai Szabó Tibor világában jól megférnek egymás mellett a tündérmesék
varázslatai és a modern technika eszközei: itt Meseország kapuját belépőkód
nyitja, a kapuőrző és verseket író sárkány olvasószemüveget hord… De a fantázia
szerepe is rendkívül fontos ezekben a mesékben: az egyik legsikerültebb mese a
Bendegúz, a krikszkrakszevő teve
például leheletfinom történet arról, hogy
miként lehet egy rosszul megrajzolt tevét krikszkrakszokkal olyan erőssé
hizlalni, hogy egyszercsak eltűnjön a papírról, és elinduljon társat keresni…
Az új kötet erősségei közé tartozik a fordulatos, izgalmas történetmondás
éppúgy, mint a már ismert nyelvi leleményesség: az író képzelete
kimeríthetetlennek tűnik az új szavak, fogalmak és nevek alkotásában. Szintén
kiválóak a párbeszédek, jól dramatizálhatóak a szövegek, pergőek az események.
Dr. Boldizsár Ildikó
|