Ismert a történet, amelyben egy falusi bácsi az állatkertben sétál, s mikor
megpillantja a zsiráfot, így kiált fel: ilyen állat pedig nincs!
A tudósok is hasonló gondolatot fogalmaztak meg a zebrával kapcsolatban.
Tudjuk, hogy az élet nagyon változatos formákat vesz fel a természetben, ám
ezek közül is az egyik legkülönösebb megnyilvánulás a zebra. Az állat testén
végigfutó csíkozásról ugyanis kimutatták, hogy ilyen jellegű fekete-fehér
mintázat a természetben egyáltalán nem fordul elő, vagyis a zebra mintázata
teljesen természetellenes. Ez a felfedezés pedig arra a következtetésre vezette
a kutatókat, hogy ilyen állat pedig nincs!
Az a tény tehát, hogy a zebrán található jellegzetes fekete-fehér csíkozás a
színekben és formákban szinte végtelen gazdagságú természetben sehol sem
található meg máshol, határozott kételyeket ébresztett fel a tudósokban a zebra
létezésével kapcsolatban. Ez a kétely figyelemre méltó és páratlan kutatásokat
indított el különböző tudományágakban, amelyeket megkísérelünk tanulmányunkban
röviden összefoglalni.
A délibábzebra és a nihilzebra
A zebra létezésének kérdése elsőként a filozófusok érdeklődését ragadta meg.
Egyes tudósok szerint az a tény, hogy a zebrát látjuk ugyan, bár nyilvánvalóan
nem létezik, a
délibábzebra
jelenségével magyarázható. E jelenség lényege, hogy
a látvány csak illúzió, délibáb, amelyet megtévesztett érzékszerveink
közvetítenek felénk. Eszerint tehát a zebra abban a formában, ahogy érzékeljük,
nincs is.
E gondolatnál azonban a filozófusok nem álltak meg, s kutatásaik
továbbfejlesztésével eljutottak a
nihilzebra
fogalmának megalkotásáig. Az az
állítás ugyanis, hogy a zebra abban a formában, ahogy látjuk, nem létezik,
implicite
azt feltételezi, hogy a zebrának ugyanakkor léteznie kell
minden más
formában, amelyeket nem látunk. Így tehát létezik pöttyös, kockás, sőt csíkos
zebra is (ahol a csíkok természetesen nem fekete-fehérek), ám ezeket a zebrákat
saját világunkban nem érzékeljük. Továbbmenve: ez az állítás igaz
minden más
élőlényre, tárgyra és dologra is, vagyis a jelen világban érzékelt
dolgok ugyan
egyáltalán nem léteznek, mind csak illúzió, ám minden más (amit nem látunk),
eltérő formában és színben viszont létezik!
Felvetődik akkor a kérdés, hogy hol vannak ezek az általunk nem érzékelt,
végtelen számú és formájú dolgok? A kutatók a
párhuzamos univerzumokban
látják
e kérdésre a választ. Eszerint a mi világunk mellett létező végtelen számú
többi világ tartalmazza például azokat a zebrákat is, melyek színe és mintázata
a fekete-fehér csíkozástól eltérő. A párhuzamos univerzumok létezéséről több
elmélet is született korábban, amelyeket a zebrával kapcsolatos kutatások ily
módon megerősíteni látszottak.
A nihilzebra-elmélet megalkotói szerint tehát amit látunk, az nincs. Csak az
létezik, amit nem látunk, s azok is csak a párhuzamos világokban. A kutatás
azonban ennél a pontnál nem állt meg, s ez végzetes következményekhez vezetett.
A tudósok kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy a különböző párhuzamos
világokat
azonos törvények
működtetik. Ám ha a mi világunkban érvényes az a
törvény, amely szerint amit látunk, valójában nem létezik, akkor ennek igaznak
kell lennie a többi univerzumra is! Vagyis bármelyik párhuzamos világra is igaz
az az állítás, hogy amit az ott élők látnak, valójában nincs. Ennek
összegzéséből következik, hogy semmi sem létezik, ami a mi világunkban és a
párhuzamos univerzumokban látható, ezzel pedig maga a létezés kérdőjeleződik
meg. E tétel szerint ugyanis kiüresednek a párhuzamos világok, amelyek így
tulajdonképpen ugyanúgy nem léteznek, mint saját világunk.
A kutatásnak ebben a fázisában a tudósok megalkották a Világsemmi (más szóval a
Nihil) fogalmát. Ám ennél a pontnál már nem lehetett megállni. Amennyiben
ugyanis az általunk érzékelt világ nem létezik, akkor csak úgy lehet átlépni
ebből a mi
nem létező világunkból
egy másik,
létező világba,
ha a saját
világunkat elhagyjuk. Ez pedig csak a halál útján érhető el.
Ez a gondolatmenet a nihilzebra-elmélet követőit egytől-egyik öngyilkosságba
vezette. Az elmélet első megalkotója és guruja Omen professzor, aki ily módon
kívánt átlépni egy létező világba "Mégsem mozog a Föld" kiáltással vetette le
magát a huszadik emeletről.
Jelenleg egyetlen élő nihilzebra-elméletet valló tudósról sincs tudomásunk. A
teória azonban újra kezd feléledni poraiból, ám az óvatos követők már tagadják,
hogy a párhuzamos világok azonos törvények alapján működnének. Tanításaikban
ezért csak odáig merészkednek, hogy "jelen világunk igenis létezik, hiszen
látjuk, hogy van, csak éppen tudjuk, hogy amit látunk, az nem létezik". Ebbe a
gondolatmenetbe azóta többen beleőrültek.
A zebra létezésével kapcsolatos filozófiai kutatások tehát mindmáig nem
vezettek megnyugtató eredményre. Ezért aztán idővel több más tudományágak
képviselői is
elkezdtek érdeklődni a páratlanul érdekes téma iránt. Így jött létre a
valószínűségi zebra fogalma.
A valószínűségi zebra és a bukta összefüggései
A valószínűségszámítással foglalkozó kutatók egészen más oldalról közelítették
meg a zebra nem létezésének kérdését. Elméletük szerint zebra természetesen
nincs (hiszen minden kutatás ebből az alapállásból indul ki), ám mégis létezik
valami, ami a zebrával történő személyes találkozásunkat fejezi ki. Ez a valami
nem más, mint egy valószínűségi együttható, ami megmutatja, hogy mekkora a
valószínűsége annak, hogy egy adott személy, egy adott időben, a föld egy adott
pontján egyszerre létezzen együtt egy nem létező zebrával. Ezt a kevéssé
valószínű eseményt nevezték el
valószínűségi zebrának.
Mivel a valószínűségszámítási fogalmak egy átlagember számára meglehetősen
nehezen értelmezhetők, ezért a tudósok gondolatmenetét megpróbáljuk először egy
buktával modellezni. Tudjuk, hogy a buktában lekvár van, ám nem tudjuk
pontosan, hol. A lekvár sosem tölti ki teljesen a rendelkezésére álló belső
teret, ezért a buktába beleharapva nem tudhatjuk biztosan, hogy ízlelőbimbóink
találkoznak-e majd lekvárral, vagy sem. Persze állíthatunk fel elméleteket
arról, hogy a bukta mely részében a legvalószínűbb a lekvár előfordulása. Ha a
bukta egyik része kicsit dagadtabb, gondolhatjuk azt, hogy a lekvár talán azon
a részen rejtőzik, hiszen azért puklisodott ki a buktánk épp ott, mert a lekvár
azon a részen követelt helyet magának. Mondhatjuk tehát azt, hogy fogainknak a
bukta nevezett részével történő találkozása esetén a legnagyobb a lekvár
előfordulási valószínűsége.
A kutatók is ilyen logika mentén kezdtek hozzá a zebrával történő személyes
találkozás valószínűségi együtthatójának kiszámításához. Kutatásukat először
fordított irányban kezdték el. Elsőként azt kezdték vizsgálni, milyen különböző
körülmények együttállása esetén a
legkisebb
a nem létező zebrával való
találkozás valószínűsége. Viszonylag hamar megállapították, hogy elenyészően
kicsi, csaknem nulla a valószínűségi zebra létrejöttének esélye egy hindu
kígyóbűvölő esetében a londoni metró szerelőaknájában karácsony éjjelén.
Hasonló eredményekhez jutottak a Mariana-árok és egy perui cipőpucoló
viszonylatában az évnek szinte bármely napján.
Ezek a kutatások azonban nem hozták meg az áhított eredményt. Míg viszonylag
használható adatokhoz jutottak a kutatók a valószínűségi zebra negatív
esélyeiről, addig nem sikerült közelebb kerülni a tényleges találkozás
valószínűségének korrekt kiszámításához. A sikertelenséget az elkeseredett
kutatók a zebra nem létével magyarázták, mondván, hogy az adott idejű térbeli
együttlétezés vizsgálata csak létező dolgok esetében modellezhető. A bukta
példájára visszatérve viszont bizton állíthatjuk, hogy amennyiben
egyszerre
tudnánk beleharapni a bukta
összes
részébe (vagyis a teljes buktába, annak
minden morzsájába), akkor a lekvárral való találkozásunk valószínűsége 100 %
lenne. Ugyanígy, ha egy adott személy
egyidőben
tudna jelen lenni a föld
összes
pontján, akkor a valószínűségi zebra létrejöttének esélye is 100 % lenne.
Kijelenthető tehát, hogy
elméletileg
igenis létezik a valószínűségi zebra, de
létrejöttének tényleges esélyeihez sajnos a kutatók nem tudtak közelebb kerülni.
Gyakorlati használhatóság szempontjából G. Bergéber Hugónak sikerült a legjobb
eredményeket felmutatnia a valószínűségi zebra-elmélet módszereinek más
területeken történő alkalmazása révén.
G. Bergéber feldolgozta Kovács József nevű munkatársával való találkozásának
valószínűségi adatait. Ezek szerint például, ha egy találkozó az előzetes
megbeszélések szerint hétfőn reggel 9-kor volt esedékes a füzesabonyi
Mol-kútnál, úgy e két személynek az ebben az időben és térben történő együttes
előfordulási valószínűsége a nullával volt egyenlő. Ám ugyanez a valószínűségi
érték közelített a 100 %-hoz a 9.15 és 9.30 közötti időintervallumban.
Mindebből G. Bergéber megállapította, hogy Kovács József állandóan elkésik.
Annak ellenére, hogy ezek a részeredmények csak apró sikerek voltak a zebra
létének vagy nem létének kutatásai során, a valószínűségszámítások kudarcai
mégsem tántorították el a matematikusokat attól, hogy új utakat keressenek.
A virtuális és dimenziózebrák
A következő részben különböző matematikai fejtegetéseket és levezetéseket
találhatnak a kedves olvasók. Ám nyomatékosan kérjük, hogy ne rettenjenek vissza
ezektől a végletekig leegyszerűsített, könnyen követhető számítások
tanulmányozásától. Az így megismerhető kutatási eredmények ugyanis megérik a
nem túl nagy fáradságot!
A matematikusok nem vetették el
ab ovo
a zebra létezésének lehetőségét, ám az
eredmények kidolgozása előtt nem kívántak fölösleges és bonyolult vitákba
bocsátkozni arról, hogy létezik-e zebra vagy sem. Ezért kutatásaik
elősegítéséhez inkább megalkották a
virtuális zebra
fogalmát.
A virtuális zebra teljes egészében ugyanolyan, mint a jelen világunkban
érzékelhető állat megjelenési formája, azzal az apró különbséggel, hogy róla
biztosan tudható, hogy nem létezik. Ám éppen ez a nem létezés adja meg
kutathatóságának lényegét azzal, hogy már önmagában is azt sugallja: igazi
zebra márpedig nincs.
A matematikusok elsőként a geometria fegyveréhez nyúltak a zebrával vívott
jelképes harcban, amikor kidolgozták a
térzebra
fogalmát. Ehhez természetesen a
virtuális zebrákat hívták segítségül.
A térzebra oly módon jön létre, hogy a tudósok egymás mellé helyeztek 8
virtuális zebrát, majd a térben
keresztirányba
állítva föléjük helyeztek másik
8 virtuális zebrát. A fölül lévő zebrákat ezután
belenyomták
az alattuk
elhelyezett zebrákba - mintha csak formájukat megtartó légnemű anyagból
lennének -, s az így létrejött alakzatot nevezték el térzebrának. (A teljeség
kedvéért megjegyezzük, hogy a tudósok kezdetben nem 2*8 zebrával kísérleteztek,
de később rájöttek, hogy ezzel a számkombinációval érhetik el a legjobb
eredményt - a későbbiekben kiviláglik, miért. Mint látni fogjuk, ezekben a
kísérletekben igen nagy jelentőségük van a számoknak. )
A 2*8 zebra összesen 16 zebrát jelent. A 16 bűvös szám, a 4 négyzete. A
térzebra adatainak jellemzésére ily módon tehát az alapszám (vagyis az a szám,
amit négyzetre emeltünk), a
4
szolgál. (Megjegyzés: a négyes szám az első nem
misztikus négyzetszám. Misztikus négyzetszámnak a 0 és az 1 tekinthető,
amelyeknek a négyzete azonos önmagával az alapszámmal. Ezeknek a misztikus
számoknak azonban a jelen kutatásban nincs szerepük, ezért a továbbiakban nem
is foglalkozunk velük. A 4 viszont nem önmagának, hanem a 2-nek a négyzete. A 4
már azért is fontos szám, mert a
négyzet
kifejezés is a
négyes
számból ered.
Ily módon tehát érthető, hogy a tudósok ennek a számnak az elérésére törekedve
használták a 2*8 virtuális zebrát a térzebra létrehozásakor.)
A térzebra legjellemzőbb része a felülete. Amennyiben ugyanis a térzebra
felületét lemetszve
síkot
képezünk, egy 8*8 négyzetből álló síkbeli alakzatot
kapunk, amely egy fekete-fehér sakktáblához hasonlít. Ez az alakzat a
síkzebra.
A kutatók szerint a síkzebra és a sakktábla hasonlósága nem lehet véletlen.
Egyesek szerint a sakkjáték az ősi zebrakutatás eredményeként jött létre
évezredekkel ezelőtt, csak időközben e kutatás többi eredményét belepte a
feledés homálya, miként ez oly sok más vívmánnyal is megesett már.
Vegyük észre, hogy a síkzebra 64 kockája is négyzetszám! Természetesen a 8
négyzete. Azt mondhatjuk tehát, hogy míg a térzebra adathalmazait a 4-es, addig
a síkzebra adatait a 8-as szám reprezentálja.
Látható, hogy a térdimenziók
csökkenésével az adatokat jellemző szám nő. Míg a három dimenziós
térzebránál
ez a szám 4, addig a kétdimenziós
síkzebránál
már 16!
Ez a bűvös szám nem más, mint a
tömörítési
együttható,
amely annál nagyobb, minél kevesebb térdimenzóból áll az alakzatunk.
(Jelen esetben a
tér
dimenzióiról beszélünk, az
idő
dimenziójáról majd a
későbbiekben lesz szó). Ezért hogyha belegondolunk abba, hogy ugyanannak az
adatmennyiségnek egyre kisebb helyen (kevesebb dimenzióban) kell elférnie,
akkor logikus az, hogy a tömörítést jellemző számnak egyre nagyobbnak kell
lennie.
A kutatók az eredmények tükrében azt feltételezték, hogy léteznie kell az ún.
pontzebrának is, amely a térdimenziók további csökkenésével hozható létre. Mert
ha a térzebra három dimenziót képvisel, a síkzebra kettőt, akkor léteznie kell
az egydimenziós
pontzebrának
is. A kérdés már csak az volt, hogy
a pontzebrát
milyen tömörítési együttható
jellemzi. Ennek kiszámításához a kétféle számítási
metódus jöhetett szóba.
a./ A
számtani (aritmetikai) sorozat
alkalmazásával a következő értékek adódnak:
a térzebra alapszáma: 4
a síkzebra alapszáma: 4+4=8
a pontzebra alapszáma: 4+4+4=12
E számítási mód szerint a pontzebra tömörítési együtthatója 12.
a./ A
geometriai sorozat
alkalmazásával a következő értékek adódnak:
a térzebra alapszáma: 2 a négyzeten=2*2=4
a síkzebra alapszáma: 2 a harmadikon=2*2*2=8
a pontzebra alapszáma: 2 a negyediken=2*2*2*2=16
E számítási mód szerint a pontzebra tömörítési együtthatója 16.
Tekintettel arra, hogy térzebrából indultunk ki, és végig valamiféle térbeli
elrendezésről beszélünk, a kutatók a geometriai sorozatból adódó tömörítési
együtthatót fogadták el egyetlen lehetséges és indokolt kiindulási számként,
vagyis a 16-ot. S vegyük észre, hogy a 16 is négyzetszám, mégpedig a 4
négyzete! A pontzebra megalkotásával tehát visszaérkeztünk a bűvös 4-es számhoz!
Egyes kutatók szerint nem véletlen az, hogy a világ összesűrítése révén
létrejövő pont zárja le írásainkban a mondatokat. Úgy vélik, hogy ez a szabály
is az ókori zebrakutatások eredményeképpen jött létre, bár jelenleg erre
semmilyen konkrét bizonyíték nem szolgál.
Mindezeknek a kissé bonyolult fejtegetéseknek látszólag semmi gyakorlati
hasznuk és értelmük sincsen. Ám csak ezután derült ki, hogy hova vezetnek ezek
a látszólag céltalan kutatások. A kutatók ugyanis elméleti úton arra a
következtetésre jutottak, hogy a térdimenziók további csökkentése révén létezni
kell egy
nullzebrának
is! Hiszen eddig már eljutottunk a három dimenzióból az
egy dimenzióig, ám kérdés, hogy mi történik akkor, ha azt az egy maradék
térdimenziót is összetömörítjük?
A tudósok végül arra jutottak, hogy térdimenziók elfogyásával az idődimenziónak
is meg kell szűnnie, tehát a nullzebra valójában nem más, mint az időbeli
végtelenség: az Öröklét, más szóval a Halhatatlanság maga!
Ezt a feltételezést látták alátámasztani a nullzebra tömörítési együtthatójának
kiszámításakor is. A fenti geometriai számsort folytatva ugyanis azt kapjuk,
hogy a nullzebra a 32-es tömörítési együtthatóval írható le (2 az
ötödiken=2*2*2*2*2=32). A naptárt
megvizsgálva láthatjuk, hogy egyetlen olyan hónap sincs, amely 31-nél több
napot tartalmazna. Ez nyilván nem lehet véletlen - mondják a nullzebra kutatói
-, a 32-es szám tehát szintén az
időn túlra
helyezi a nullzebrát. Más kutatók
szerint a 32-es szám Krisztus keresztre feszítésére, halálára, majd
feltámadására és halhatatlanságára utal. E tudósok szerint Krisztus még nem
volt 33 éves a keresztre feszítés idején és a nullzebra 32-es alapszáma is
éppen ezért jelenti a halhatatlanságot.
Több kutató viszont másképp gondolkodik. Szerintük a nullzebra nem a
Halhatatlanságot, hanem az Örök Nemlétet, vagyis a Halált szimbolizálja. Ők
Krisztus 33 éves korát fogadják el a Halhatatlanságot szimbolizáló értékként,
ami arra utal, hogy a 32 éppen hogy nem az Öröklétről, hanem a Halálról szól. E
kutatók a nullzebráig vezető négy alapszám összegét is fontosnak tartják. A
4+8+16+32 összeadás eredményeként kijövő 60 olyan bűvös szám, amelynek
számjegyeit összeadva (6+0=6), és
háromszor
egymás mögé írva (hiszen
három
térdimenzió van), a sátán jelét (666) kapjuk. Ez az eredmény a kárhozatot és a
halált vetíti elénk.
Megint mások az isteni igazságszolgáltatás eszközét látják a nullzebrában,
amely az előzőekben ismertetett két elméletet összeolvasztva mind a
halhatatlanságot (vagyis a Mennyországot), mind az örök kárhozatot (vagyis a
Poklot) magában foglalja.
A katolikus egyház még nem nyilatkozott.
Összefoglalás
Az előzőekben ismertetett kutatásokból láthatjuk, hogy a zebra létének vagy nem
létének kérdése milyen messzire mutató eredményekre vezetett. Mindazonáltal a
mai napig sem született egyértelmű és megdönthetetlen bizonyíték a zebra
létének tagadására, vagy éppen az ellenkezőjére.
Ezek hiányában kénytelenek vagyunk saját megítélésünkre támaszkodva
kijelenteni:
szerintünk a zebra igenis létezik, csak éppen nem valószínű!
Forrás:
1. Széchenyi Eugén: Nehogy már a zebra vigye a vadászpuskát! (Afrika Kiadó,
1867-12/3)
2. Kálló Illés: Milyen volt zebrasága, nem tudom már - versek a léthatári
zebrához (Szegedi Napló, 1899)
3. Aris Tóth L. Eis.: Az van neked, nem zebra! (Filozófiai Füzetek, Veszprém
- 1910/6)
4. Prof. John Omen: Mirage Zebra And Nihilism (Southern Puppet, London, 1922)
5. Weinberger Mór: Ezt ön már bukta! - a szerencsejátékról röviden (Lőbl Kiadó,
Budapest, 1939)
6. Dr. Heinrich Puckheimzahlen: Das Wahrscheinlichkeitzebra (Unterlass Verlag,
Berlin, 1955)
7. G. Bergéber Hugó: Józsi, hol vagy? ("Tanuljunk matekot könnyen"-füzetek,
Karcag, 1965)
8. David Hugh: Dimension Zebras and Hangover (Tommyrot International, Oxford,
1986)
9. Vitéz Makákó Béla: Proklamáció az ősi magyar zebrák védelmében (Magyar
Tarsoly, 2000)
10. Evrinó Ádám: Öntsünk tiszta vizet a zebrára! (Akárhonnan jöttem - Kossuth
Rádió, 2002)
11. Judith Steel: A hülye zebrák helyett foglalkozzunk már inkább a
trambulinhagymával!
(Kulináris Élvezetek, Budapest, 2004)
12. Tudomár István: Hogyan mondjuk: vigyázzunk a zabra vagy zebra? (Magyar
Nyelvőr, 2005)